Stockholm Skavsta Airport 40 år 1984-2024

Stort tack till alla er som kom och firade vårt 40-årsjubileum med oss lördag 31 augusti.

Det blev en härlig, fartfylld familjedag med flyguppvisning och utställningar.

Tack till deltagande flygplan med besättningar, alla utställare och medverkande.

Publik som tittar på flyguppvisning av vattenbombande flygplan      Vattenbombande flygplan på marken

Flygplatsens räddningsbil      Publik som tittar på flygplan

Utställning i hangar      JAS 39 Gripen

Segelflyg som bogseras uppe i luften      Publik på Skavstadagen

Fredagen 30 augusti firade vi genom att framtidsspana tillsammans med näringslivet, politiker, tjänstepersoner från Region Sörmland, Nyköpings kommun och kranskommuner. Inbjuden gästtalare till kalaset var Mattias Goldmann, Senior Sustainability Advisor på Goldmann Green och grundare av 2030-sekretariatet. Han gratulerade och reflekterade kring 40-årsdagen ur ett hållbarhetsperspektiv. Se hans föredrag.

Vår 40-åriga historia – i korthet

1984
Den 23 september öppnar flygplatsen som civil flygplats efter att ha tjänat som militär flygbas, F11, sedan 40-talet. Döps till Nyköping-Oxelösunds flygplats.
Nyge-Aero flyttar från Brandholmen och etablerar sig på Skavsta.

1985

Nyge-Aero öppnar Arlandalinjen och Nya Kungsair startar flyglinje Skavsta-Linköping-Trollhättan.

1987
Terminalbyggnaden invigs.

1990
Flygplatsen byter namn till Stockholm Skavsta flygplats. Detta för att lättare kunna ansluta till flygets bokningssystem och för att underlätta marknadsföringen till resebyråer och allmänhet genom anknytningen till Stockholm. Landningsbanan breddas för att kunna ta emot större flygplan.

1991
Passagerarterminalen byggs ut och satsning på fraktflyg, Skavsta Frakt. Under Kuwaitkriget går flera flygtransporter av tält och material från Skavsta. Nyge-Aero startar flyglinjer till Visby och Kalmar.

1993
Flyglinjerna till Arlanda och Visby läggs ner. Frakten tar däremot fart och volymerna ökar. DHL startar daglig linje till Köpenhamn.

1994
Kustbevakningen flyttar till Skavsta från Bromma. En bidragande orsak var närheten till service och underhåll från Nyge-Aero. Än idag har Kustbevakningsflyget sin bas här.

1995
Charter startar med Express resor till Turkiet. Därmed också taxfree-försäljning över disk. Resenären fyller i beställningslista och personalen packar påsen.

1996
Charterbolagen Ving, Always, Spies och Fritidsresor har destinationer från Skavsta. Även flygbolag som Sunway och Premiair trafikerar flygplatsen under 90-talet.

1997
Ryanair etablerar sig den 12 juni och den första internationella reguljärlinjen till London Stansted öppnar. Redan efter sju månader kan Ryanair notera 100 000 passagerare, framförallt till England. Fraktflyget växer, med daglig fraktavgång för KLM skeppas ca 25 000 ton flygfrakt.

1998
Nyköpings kommun säljer 90,1 procent av flygplatsen till det brittiska bolaget TBI. Resterande 9,9 procent ägs av Nyköpings kommun.

1999
Terminalen byggs ut med bagagehall, nya incheckningsdiskar och större taxfreebutik.

2003
Ryanair etablerar bas på Skavsta, vilket betyder tre stationerade, övernattande flygplan och utökning av antalet flyglinjer. Ny passagerarterminal på 10 000 kvm som dåvarande utrikesminister Anna Lindh inviger.

2004
1 juli 2004 etablerar sig Wizz Air på flygplatsen med flyglinjer österut. De flyger till och från Skavsta än idag.

2005
Nya ägare då TBI säljer flygplatsen till spanska Abertis.

2007
Ryanair utökar basen på Skavsta, från tre stationerade flygplan till fyra. Som mest hade Ryanair ett 30-tal flyglinjer till och från Skavsta. Hotellet intill flygplatsen börjar byggas.

2013
Abertis säljer flygplatsen till Airports Worldwide, som ägdes av den kanadensiska pensionsfonden OMERS Strategic Investments.

2018
Franska VINCI Airports köper 90,1 procent av flygplatsen.
Från starten 1997 fram till 2018 har 26 miljoner passagerare rest med Ryanair till och från Skavsta.

2019
Flygplatsen har över 2,2 miljoner årspassagerare och direktflyg till 45 destinationer.

2020
I mars stänger Ryanair sin bas på Skavsta på grund av leveransproblem av Boeing-flygplan, det leder till minskad trafik. Strax därefter lamslår pandemin flygbranschen. Skavstas passagerarsiffror sjunker med 75 procent.

2021
Ryanair upphör att flyga från Skavsta och flyttar till Arlanda.

2022
I maj köper Arlandastad Group, ett svenskt fastighetsutvecklingsbolag, 90,1 procent av flygplatsen och kringliggande mark på ca 5 miljoner kvadratmeter. Resterande 9,9 procent ägs av Nyköpings kommun.

2023
Stockholm Skavsta Airport utses till beredskapsflygplats av regeringen. Som beredskapsflygplats tar flygplatsen emot samhällsviktiga lufttransporter, t ex ambulansflyg, brandflyg eller militärt flyg, dygnet runt, året runt.
Norwegian trafikerar för första gången flygplatsen med direktflyg till Alicante och Malaga i Spanien.

2024
Norwegian utökar med året runt-flyg till Alicante och Malaga och öppnar ny flyglinje till Palma på Mallorca.
Chartern är tillbaka på Skavsta då världens ledande researrangör TUI startar med direktflyg till Gran Canaria från 16 oktober.

Källor: Stockholm Skavsta Airport, F11 Museum och SFF, Svensk Flyghistorisk Förening

×

För att installera den här webbapplikationen i telefonen trycker du på nedan och sedan Lägg till sida till.

×

För att installera den här webbapplikationen i telefonen trycker du på nedan och sedan på Lägg till på startskärmen.