Vanliga frågor om våra parkeringar
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra parkeringar.
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss på skavsta@parkifly.com så hjälper vi dig.
Parkeringar
Finns en drop-off-zon?
För drop-off / pick-up hänvisar vi till korttidsparkeringen mittemot terminalen. Här kan du parkera gratis i 10 minuter.
Finns korttidsparkering?
Ja, det finns två stycken korttidsparkeringar. Mittemot terminalen ligger flygplatsens korttidsparkering med drop-off. Här kan du som ska hämta och lämna av resenärer eller besöka flygplatsen tillfälligt parkera. Gratis parkering i 10 minuter. Om du vill stå längre, upp till 6 timmar, betalar du enkelt via någon av parkeringsapparna Easypark, Parkster eller E-park. Vill du inte betala med parkeringsapp hänvisar vi dig till vår andra korttidsparkering P1, där du betalar med betalkort vid infartsbommen.
Finns långtidsparkering?
Ja, både inomhus och utomhus (P2 och P3) med ca 5–10 min gång till terminal. Parkering är bevakad. Max höjd för fordon är 3,6 m.
Får jag parkera på vägen utanför terminalen?
Nej, det är parkeringsförbud. Du måste parkera på någon av våra parkeringar. Ska du stå kort tid? Välj vår korttidsparkering mittemot terminalen. Där är det gratis att parkera upp till 10 minuter.
Finns specifik parkering för passagerare med funktionsvariation?
Parkering för fordon med parkeringstillstånd finns precis intill flygplatsterminalen. Kör in till parkeringen via bommen på Hangarvägen och följ skyltar mot parkeringen. Du kan förboka din parkering till en lägre förbokningstaxa och din bil kommer att automatiskt registreras vid ankomst till infartsbommen. Du kan också komma direkt till parkeringen utan att förboka, då betalar du ordinarie pris i någon av betalautomaterna. Ditt parkeringstillstånd måste ligga väl synligt i fordonets vindruta. Endast originalhandling, eller en kopia utfärdad och signerad vid varje parkeringstillfälle av Stockholm Skavstas Airport Information. Inga egna kopior tillåtna.
Klicka här för mer information om flygplatsens service för passagerare med funktionsvariation.
Kan jag ladda min elbil?
Ja, det finns 28 st laddplatser för elbil i parkeringshuset (P2), av modellen 11 kW type 2. Vill du vara säker på att få en plats kan du förboka parkering med elladdning via vårt bokningssystem. Det kostar 4,50 kr/kWh och du betalar separat för laddning via appen Northe.
Hur funkar parkering på Aiden Hotel Skavsta?
För dig som bor på Aiden Hotel Skavsta finns parkeringsplatser reserverade på parkering P1, mitt emot hotellet. Ingen förbokning behövs.
- Kör fram till infartsbommen på P1 och tryck för biljett.
- Visa biljetten i receptionen så får du en rabattbiljett av dem.
- Vid utfart använder du först den ordinarie biljetten och sedan rabattbiljetten.
- Betala med betalkort.
Betalning och förbokning
När måste jag göra min förbokning?
Du kan förboka din parkeringsplats fram till 24 timmar innan ankomst till parkeringen.
Hur gör jag vid ankomst när jag förbokat parkering?
Kör fram till bommen vid din bokade parkering (på parkering P1, P2 eller P3). En kamera läser av din registreringsskylt och din biljett skrivs ut automatiskt. Ta din biljett och bommen öppnas.
Hur gör jag vid avfärd när jag förbokat parkering?
När du lämnar parkeringen öppnas bommen automatiskt.
Vad gör jag om bommen inte öppnas vid ankomst?
Tryck på telefonknappen för assistans. Använd inte ditt betalkort eller biljettknappen, din bokning är kopplad till ditt registreringsnummer och bokningsbekräftelse.
Vad gör jag om bommen inte öppnas vid avfärd?
Tryck på telefonknappen för assistans.
Kan jag ändra eller avboka en bokning?
Ja, de flesta bokningar kan du avboka. Fri avbokning 24 timmar innan ankomst, därefter går det avboka, men då sker ingen återbetalning av betald avgift. Ändring av uppgifter i bokningen går att göra fram till ankomst
Har du bokat före den 6 september ändra din bokning här.
Har du bokat efter 6 september ändra din bokning här.
Vilka betalningsmedel accepteras vid förbokning av parkering?
Swish, Master Card eller VISA.
Garanterar förbokningen att jag får en parkeringsplats?
Ja, du är garanterad en plats.
Vad händer med min parkering om mitt flyg är försenat?
Du behöver inte ta kontakt med oss. När du kör ut från parkeringen betalar du för den överskridande tiden vid bommen. Du betalar med kreditkort.
Har du förbokat parkering behöver du inte göra något i bokningssystemet. Du betalar för överskridande tid vid bommen.
Vad gör jag om jag inte har fått någon bokningsbekräftelse?
Kontrollera din skräppost i din mejlkorg.
Om du inte har fått bokningsbekräftelsen:
Följ instruktionerna här om du bokat före 6 september
Följ instruktionerna här om du bokat efter 6 september
Om du fortfarande inte har fått någon bekräftelse på din bokning inom 24 timmar, ber vi dig att ta kontakt med oss snarast via e-post skavsta@parkifly.com
Behöver jag meddela er om jag kommer i en annan bil?
Ja. Vi använder kameror för att registrera din bils registreringsnummer vid in- och utfart. Om du anländer i en annan bil än vad som angetts kan vi inte matcha registreringsnumret med din bokning.
Om du bokat före 6 september ändra uppgifterna om registreringsnummer här.
Om du bokat efter 6 september ändra uppgifterna om registreringsnummer här.
Om du inte har ändrat till rätt registreringsnummer, tryck på telefonknappen vid bommen och uppge ditt bokningsnummer så får du hjälp.
Var vänder jag mig med frågor?
Har du frågor eller vill ha hjälp med din förbokade parkering ring kundtjänst 010-330 03 33 vardagar kl. 09:00-18:00 eller mejla skavsta@parkifly.com
Parkera utan förbokning
Hur gör jag för att parkera utan förbokning?
Gör så här (gäller parkeringarna P1, P2 och P3):
- Vid ankomst till parkeringen, kör fram till bommen.
- Sätt i ditt kreditkort (Alternativt tryck på knappen för biljett och tag biljetten).
- Parkera bilen.
- Sätt i samma kreditkort vid bommen när du kör ut från parkeringen.
Vill du betala kontant eller betala i en av betalstationerna, ta en parkeringsbiljett vid infart:
- Ta med biljetten och betala innan du hämtar bilen (kontanter eller kreditkort). Betalstationer finns vid Ankommande i terminalen samt i entrén till parkeringshuset.
- Det fungerar också att betala direkt vid utfartsbommen genom att sätta in parkeringsbiljetten först och sedan kreditkortet.
Vid problem tryck på symbolen för telefonluren. Då får du hjälp av personal.
Vad kostar parkeringen?
I vår prislista (pdf) kan du se vad det kostar att parkera per timme och per dygn på alla våra parkeringsplatser.
Övriga frågor
Hur gör jag om jag har ett större fordon eller husvagn?
Kontakta oss via e-post parkering@skavsta.se innan du bokar.
Vad händer med min parkering om mitt flyg är försenat?
Du behöver inte ta kontakt med oss. När du kör ut från parkeringen betalar du för den överskridande tiden vid bommen. Du betalar med kreditkort.
Har du förbokat parkering behöver du inte göra något i bokningssystemet. Du betalar för överskridande tid vid bommen.
Vad ska jag göra om jag råkar skada ett annat fordon på parkeringen?
Rapportera händelsen omedelbart genom att trycka på telefonknappen vid in- eller utfartsbommen. Ange registreringsnummer på den/de bilar som varit inblandade, fullständiga uppgifter om ditt namn, adress, telefonnummer, samt namn och kontaktuppgifter till ditt försäkringsbolag. I och med att du lämnar dessa uppgifter samtycker du till att vi lämnar dessa vidare till tredje part för att användas rörande denna händelse.
Vad ska jag göra om mitt fordon blir skadat eller stulet på parkeringen?
Rapportera händelsen till polisen och till ditt försäkringsbolag snarast möjligt.
Vad är Stockholm Skavsta Airports ansvar gentemot mig?
Vi ansvarar inte för stöld av fordon eller tillbehör, inte heller för skada eller åverkan. Flygplatsen äger rätt att i vissa fall flytta fordon.
Vad gör ni med den information jag lämnat?
Vi kommer endast att använda informationen i samband med din bokning, och för e-postutskick om du medgett det i din bokning.